Měsíc prosinec 2018 bude pro nás z hlediska cen energií klíčový, hlavně co se týče elektřiny. Energetický trh po dlouhé době stagnace a postupného snižování cen již před 2 roky dosáhl svého dna. Od té doby docházelo k mírnému zvyšování a před půl rokem ceny začaly nabírat strmý růst. Podle posledních informací budou zdražovat i velcí a dlouhodobě drazí dodavatelé s většinou svých produktů a někteří dokonce podruhé během tohoto roku.

Na začátku prosince budou dodavatelé vydávat ceníky platné od 1.1.2019.

Pro spotřebitele z toho vyplývá kromě nepříjemného zdražení i další věc. Mohou se totiž vyvázat z dlouhodobě nevýhodných smluv, které uzavřeli v minulosti. Bez ohledu na to, jestli měli smlouvy na 1, 2 roky a dokonce i 10 let – mohou být volní. Závazky tímto pominou a lze přepsat smlouvy k výhodnějším dodavatelům. Musí se ale pro to něco udělat a není na to mnoho času.

Spousta zákazníků se může ozvat, že dostali nějakou informaci od svého dodavatele o zvýšení ceny. Dříve to tak většinou nebylo. Stačilo vyvěsit změnu ceníku na internetu a – zákazníku, jestli, chceš, tak si to najdi. Tento systém informování velice nahrával dodavatelům. Kdo by neustále kontroloval ceníky?

Dodavatelé budou informovat zákazníky

Nyní je situace jiná a dodavatelé budou informovat zákazníky. Ne z nějakých etických důvodů, ale na základě výkladového stanoviska od Energetického regulačního úřadu (ERÚ) k paragrafu 11a odst. 5. Zde se definuje právo zákazníka odstoupit od smlouvy z důvodu zvýšení ceny. Pokud dodavatel informuje zákazníka o zvýšení ceny, může odstoupit až do 10-tého dne před začátkem platnosti nových cen. Zároveň je povinen toto zvýšení oznámit nejméně 30 dní dopředu.


Z toho plyne, dostanete-li oznámení o zdražení k 1.1.2019 :

  • na podání žádosti o odstoupení je jen 20 dnů

  • nejpozdější termín pro podání je tedy 22. prosince 2018 do půlnoci


Pokud by zákazník informován nebyl, má ještě možnost odstoupit během dalších 3 měsíců. Od této praxe NEINFORMOVAT se opouští již kvůli zmíněnému výkladovému stanovisku od ERÚ, které vyšlo v dubnu 2018. Dle právníků se stanovisko týká toho, že stejně zákazník musí být informován o změně ceny a ke všemu je tak nejednoznačné, že si to dodavatelé nerisknou.  Za případné porušení by dostali velké pokuty, takže raději oznámení pošlou.

Snaha ERÚ ochránit spotřebitele je tedy chvályhodná, protože stanovuje parametry, které musí oznámení o zdražení obsahovat. Zabrání to tomu, že nebude spotřebiteli podsunut nějaký dokument, ve kterém se stejně nevyzná.

I tak se dějí různé nepravosti, které se přecházejí bez většího povšimnutí. Vznikají různé aukční pseudospolečnosti, kde poskytnete plnou moc k výběru nového dodavatele. Často jsou tyto společnosti spojeny s určitým konkrétním dodavatelem, takže se hraje před zákazníkem divadlo. Kdo se stane vítězem aukce, určitě uhodnete. Pokud nejste s novým dodavatelem spokojeni, stejně nemůžete odstoupit, protože byste pod tučnou pokutou porušili aukční smlouvu. Asi byste si rozmysleli uplatnit paragrafy energetického zákona o odstoupení do 14 dnů po podepsání smlouvy s novým a nechtěným dodavatelem.

Dobrá Energie – velký hráč na energetickém trhu

DE už je ve špičce hráčů na energetickém trhu. Ostatní dodavatelé již bedlivě sledují její chování a strategii. Bylo by v této době naivní, že DE nebude muset zdražit. Promítá do svých cen zdražení na burze, ale z historie i zlevňování. Nechová se tedy jako benzínová stanice, která rychle zdraží a pak pomalu zlevňuje, když cena ropy klesne. Je to vidět i na grafu dlouhodobých cen v našem kalkulátoru např. ve srovnání s ČEZem, innogy.

Je to prostě jiná strategie. Výhoda DE je, že se zákazníkem komunikuje nejen přes zákaznickou linku, ale i přes síť našich poradců.
Není to jen formalita. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že lidé mi volají hlavně po nájezdech podomních prodejců. Jednoho zákazníka znejistili i tvrzením, že volají z distribuce a že má uzavřenou smlouvu na elektřinu se dvěma dodavateli. Ať pošle opis faktury a smlouvy, že to dají do pořádku. No, nevím, nedovedu pochopit, že na takové podvody mají někteří lidé žaludek.

Odpovědné energetické poradenství

 Sledujeme situaci na energetickém trhu a své znalosti předáváme dál
Usilujeme o dlouhodobý obchodní vztah
Chráníme zákazníky před nekalými praktikami velkých dodavatelů

Share This